Czy influencer powinien zarejestrować swój znak towarowy?

radca prawny Natalia Basałaj | 2019.12.15

Czy bloger/ autor podcastów powinien zarejestrować swój znak towarowy? 

Odpowiedź na powyższe pytanie zależy od tego, jakie plany masz związane ze swoją stroną internetową, blogiem czy vlogiem. Poniżej kilka wskazówek.

Znakiem towarowym może być każde oznaczenie, które identyfikuje Ciebie jako źródło określonych towarów czy usług. Typu nazwa firmy, nazwa produktu, logo, slogan reklamowy.

Jeśli planujesz wykorzystanie swojej nazwy bloga (odpowiednio podcastów, konta na Instagramie, etc.) jako znaku firmowego, marki oferowanych usług czy towarów, to prawdopodobnie powinieneś rozważyć zastrzeżenie jej jako znaku towarowego w odpowiednim urzędzie.

  1. Określ, czy potrzebujesz ochrony znaku towarowego
Prawo autorskie automatycznie chroni Twój blog (treść wpisów, ilustracje) i to od momentu opublikowania go w Internecie. Chociaż nie chroni pomysłów, nie możesz też opatentować koncepcji biznesowej, to masz możliwość uzyskać ochronę nazwy/ logo swojego bloga rejestrując ją jako znak towarowy.

Przykłady: utworem będzie zdjęcie stylizacji ubraniowej czy kompozycji kulinarnej, utworem może być także twórczy opis takiej stylizacji czy przepisu.
Utworem nie będzie pomysł na dobranie ubrań czy przepis (spis składników).

Najczęściej w przypadku bloga osobistego nie jest konieczna rejestracja znaku towarowego, chyba że uzyskasz rozpoznawalność i jednak postanowisz wykorzystać go komercyjnie. Rekomendujemy rejestrację znaków towarowych zwłaszcza osobom prowadzącym blogi z elementami biznesowymi lub brandingowymi.

Przykłady: nazwa bloga, charakterystyczny slogan czy oryginalna nazwa przepisu mogą być chronione jako znak towarowy.  

Uwaga, posiadanie domeny internetowej nie zapewnia wyłącznego prawa do używania tej nazwy bloga czy podcastów.

 
  1. Kto pierwszy ten lepszy. Wybierając perfekcyjną nazwę bloga upewnij się, że inni w tej samej lub zbliżonej branży już jej nie używają
W celu sprawdzenia czy dana nazwa/ oznaczenie posiada zdolność tzw. odróżniającą można sprawdzić czy nie jest używana w Internecie i postarać się oszacować potencjalne ryzyka konfliktów. Sugeruję również zlecenie wykonania raportu z badania zdolności rejestracyjnej oznaczenia. Pozwoli to sprawdzić, czy nazwa nie została już zarejestrowana jako znak towarowy w odpowiednich urzędach, np. krajowo w Urzędzie Patentowym RP, unijnie w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej, w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej z wyznaczeniem na poszczególne interesujące Cię kraje, a w konsekwencji uniknąć potencjalnych konfliktów.
Szkoda czasu i pieniędzy na ubieganie się o rejestrację znaku towarowego, który jest już zajęty albo myląco podobny do już zarejestrowanych znaków.

 
  1. Plany dotyczące rozszerzania zasięgu bloga
Znak towarowy zastrzega się dla określonych towarów i usług. Warto się zastanowić czy w przyszłości zamierzasz sygnować tą nazwą prowadzony przez siebie biznes, oferowane towary np. markę kosmetyków, biżuterii, wydać książkę, etc. Jeśli tak – zastrzeż oznaczenie dla takich towarów/ usług, które uwzględnią te plany.

Przykładowo Kasia Tusk - autorka bloga https://makelifeeasier.pl/  zastrzegła zarówno nazwę „Kasia Tusk makelifeeasier.pl” (R.255005) jak i logo MAKElifeEASIER (R.297198) w Urzędzie Patentowym RP między innymi dla usług prowadzenia blogów, tekstów o tematyce modowej, sprzedaży towarów z naniesionym logo reklamowym rejestrowanego znaku towarowego, takich jak: T-shirtów, wód perfumowanych, perfum, kosmetyków, odzieży oraz akcesoriów modowych, również za pośrednictwem sklepu internetowego.

Prawo ochronne do znaku towarowego ma następujące korzyści:
* prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy
* ułatwienie i przyspieszenie dochodzenia roszczeń od konkurentów
* możliwość wykorzystania znaku zastrzeżonego tzw. R-ki w kółeczku ®

Podsumowując, znak towarowy może pomóc w budowaniu rozpoznawalności marki osobistej. Wzmocnisz wiarygodność wśród obserwujących i potencjalnych klientów, a także pomożesz przekonać innych (zwłaszcza konkurentów), że Twoje treści są oryginalne i że nie należy ich kopiować ani wykorzystywać bez Twojej zgody.

Tekst został opublikowany także na portalu Signs.pl:  https://www.signs.pl/czy-influencer-powinien-zarejestrowac-swoj-znak-towarowy,385148,artykul.html#komentarz 

W razie dodatkowych pytań czy wątpliwości - zapraszam do kontaktu.
Przy okazji życzę rodzinnych, spokojnych i Wesołych Świąt Bożego Narodzenia! 

Natalia Basałaj
radca prawny

Dodaj komentarz:



    Dodaj komentarz

    Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies oraz local storage. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies oraz local storage.